Tvůrce seriálu Dan Harmon absolvoval rozhovor s The Hollywood Reporter a my vám nyní přenášíme překlad tohoto interview. V rozhovoru se probírá návrat na televizní obrazovky a vývoj některých postav. Spoilery tu nenajdete, leda to, co se nestane.
THR: Community se minulý týden vrátilo se skvělým ratingem (4,8 mil. diváků, rating ve věkové skupině 18–49 2,2)…
Dan Harmon: Na poměry Community.
Byl to návrat k číslům z první řady…
Jo, byli jsme za The Office (Kancl) ve 21:30.
Na Twitteru jste vyjádřil své překvapení. Čemu přisuzujete tento skok ve sledovanosti?
Přeju si, aby to byl jen jeden faktor, abychom ho mohli izolovat, dát do láhve a nosit ho kolem krku, ale myslím, že to byla souhra mnoha věcí. Joel McHale obcházel ulice, NBC přidala nebývalé množství reklamy. NBC s námi byla vždycky trpělivá. Tohle bylo ale poprvé, kdy jsem cítil, že jsou na nás hrdí. První řada byl experiment, nové dítě, druhá řada, to jsme byli problém, který někdo zdědil, v třetí řadě jsme to byli také a pak nás vystrčili z vysílání. Během přestávky se k nám NBC chovala jako: „Jo! Tohle je jedna z našich show!“ Takže když jste se koukali na The Voice (Hlas Spojených států) a uviděli reklamu na nás, byl to velký, velký rozdíl. Takový experiment do té doby nebyl proveden a byl bych rád, aby se zopakoval. Jak jsem řekl, Joel, já a Neil Goldman (producent) jsme na Twitteru dělali mnoho interview. Každý dělal všechno. Jediná špatná věc, co na tom ratingu je to, když se to usadí. Máte 2,2 a říkáte si: „Co jsem udělal? Jaký jsem měl na sobě kalhoty? Co jsem jedl ke snídani?“
Jak si to udržíte?
Moje práce je dělat tak dobrou show, jak to jen jde. To vážně nebezpečné je, když se sami sebe začnete ptát: „Co jsem udělal na obrazovce, že jsme dostali taková čísla?“ Myslím, že budu pokračovat v následování svého malého srdíčka. Myslím, že fandové by nikdy neměli pocítit, že musí držet seriál na přístrojích, ale měli by pokračovat a měli by být nadšení, aby o tom mluvili. Protože někdo něco někomu řekne přes přestávku a ten někdo to třeba řekne někomu, co má peoplemeter. Tady jsme vyhráli bitvu, kupodivu. Nikdy nevíte, je to jako sociální epidemie. Mluvíte s osobou, o které víte, že ratingy nezmění, ale nevíte, jestli nepůjde a neřekne o Community třem lidem na párty: „Začal jsem sledovat tohle Community.“ Takže vaší prací je předat tuhle infekci.
Také panuje názor, že lidé budou sledovat dobrý seriál, ať už se vysílá kdykoli. Před návratem jste zmínil, že časový slot ve 20 hodin je problém, protože ani 30 Rock neměl vysoké ratingy.
Osmá hodina je náročná, ať už jste jakákoli stanice, protože lidé se rozhodují, u které stanice si sednou a začnou se dívat. Jakýkoli další časový slot přichází po něčem, na co už se někdo koukal. V osm hodin jsme mimo tenhle ekosystém. Nestěžuju si na to, protože Friends (Přátelé) běželi taky v osm. A jak jste řekl, jakmile máte diváky, máte diváky. Osmá hodina je zákeřná, divoká džugle a já jsem šťastný, že ji mohu nazývat domovem. Mám to tam rád. Myslím, že nám to dává povolení, abychom byli trochu divní. Kdybychom běželi o půl desáté, museli bychom být jako The Office (Kancl)? Mohlo by to být na oplátku: „Ok, teď jste na teplém místečku, takže nám dlužíte normální show.“ To by bylo špatné.
Můžete říct něco o Piercově letošním posunu oproti druhé řadě?
Vzdal jsem svoje snažení udělat ho totálně dimenzionální postavou, protože moje verze dimenzionálního Pierce je taková, že je ta postava dost odporná. Obecenstvo tohle mělo problém polknout, protože se divili, proč s ním skupina tráví čas. Můžete si toho povšimnout v epizodě Dungeons and Dragons. Byl by takovým Daffy Duckem skupiny nebo tou holkou s divnými vlasy z Archieho — skoro zloduch mezi přáteli. Lidem se to nelíbilo. „Proč se s ním pořád baví?“ Nemůžu na tuhle otázku úplně odpovědět. „Proč máte rádi svého dědu?“ tak by zněla moje odpověď. Ve třetí řadě jsem řekl: „Uděláme z něj Clarka Griswolda.“ Nebudu dávat energii do postavy, u které lidé neocení temnou verzi.
Takže to byla reakce?
Jen jsem se začal nudit s experimentem, protože se nevyplácel. U Britty mi diváci povolili více, byl jsem oceňován, že tolik experimentuji. Prozkoumali jsme její temné vlastnosti, divné vlastnosti a Gillian, jakožto herečka, vždycky říkala: „Jo, uděláme to!“ Takže jsem si já říkal: „Jsem idiot? Píšu hovadiny? Nenávidím zbytek skupiny?“ a obecenstvo na to pak odpoví: „Miluju takovou Brittu!“ To byl příklad toho, že to funguje. Také jste viděli, že jsem to zkoušel se Shirley, viděli jste to i u Pierce a v obou případech jsem se setkal s odporem. Shirley jsem zachránil tím, že jsem ji postavil k Jeffovi. Uvidíte toho víc v druhé půli této sezóny. Narazil jsem na to uprostřed řady a uvidíte, že není takový Ned Flanders a není tak křesťanská, že by ji to tolik určovalo. Na chvíli jsem si říkal: „Jak tuhle otázku zodpovím?“ To, co se začalo okamžitě vyplácet, bylo, když stála vedle Jeffa. Stala se sebevědomou a nevím proč, ale vedle Jeffa se stává reálnou.
Každá řada přináší své vlastní výzvy. Jaké pro vás byly výzvy letos?
Výzvy jsou především to okolo. Jsou to všechno věci, co nemají nic společného s tím kreativním. Proč jsou čísla taková, jaká jsou? A proč se každý týden nemění příběh? Dostává mě to a scénáristi mi vždycky říkají, ať to nechám být. Jsme jako sirotek v pěkném sirotčinci, který vám dává tři teplá jídla denně, ale každý týden je tu nový majitel toho sirotčince. Je to jako: „Ten sirotek byl prodán neměcké bance,“ a my na to: „Co to znamená?“ A oni na to: „Nechtějí, abyste už nosili červené čepice,“ a my na to: „Tak jo.“ Letos jsou výzvy takové blbosti, co nikoho nezajímají.
Co nám můžete říct o budoucnosti dvojic Jeff-Annie a Jeff-Britta?
Jeff a Annie, ti se na konci sezóny nebudou líbat.
Jako v první řadě…
Vztahy, jsou takové, jaké jsou. Jsou zmiňovány bokem od příběhu. Jsou jako ten kouřící pán v The X-Files (Akta X). Žádná epizoda se nevěnuje tomu, jestli spolu spí, nebo ne. Jsou to jen neustálé narážky během seriálu, co se tomu věnují.
A Jeff s Brittou? To stejné?
A Troy s Brittou a Annie s Abedem a Pierce s Changem. V jednu chvíli, ve velice nepříjemný moment, chipmunk a čivava. Myslím, že to udělá díru do historie televize, ale o tom stále jednáme s ochranáři.