Časopis Entertainment Weekly vyzpovídal Dana Harmona, tvůrce Community. Dozvíme se něco o způsobu tvorby příběhu nebo také kam se bude ubírat směr seriálu. Rozhovor neobsahuje velké spoilery, vše jsou spíše náznaky, malý spoiler na konci ohledně Changa.
Zakončili jste sezónu dramatickou situací, zda se Pierce vrátí do skupiny. Kolem Pierce se toho v této řadě hodně událo, stavěli jste tak celou sezónu, aby vše vyvrcholilo tímto momentem?
Za obě sezóny, s několika výjimkami, jsem nikdy nic neplánoval na více než šest epizod dopředu, protože jsem nikdy nebyl tak sebevědomý, abych to udělal. V televizi jste vždycky asi šest týdnů napřed v důležitých rozhodnutích, než jsou diváci u obrazovek. O konci příběhu jsme mluvili až do samotného natáčení paintballových epizod.
Začne třetí řada řešením jeho návratu?
Ano. Nikdo se na začátku sezóny nevzbudí a nezmáčkne resetovací tlačítko. Bude z toho zápletka, o které v třetí řadě určitě řekneme pár příběhů.
V této řadě jste vytáhli s mnoha různými dějovými linkami i několika bláznivými pokusy. Plánujete zkoušet další bláznivé věci, jakou byla např. animovaná epizoda?
Animovaný díl právě teď visí ve vzduchu. Protože jsme to nenaplánovali moc dopředu, slova „Vánoční epizoda“ pro mě znamenají těžkosti. Aktuálně není vhodná doba o tomto vůbec přemýšlet. Ale to se onosí, stejně jako porod. Chemie nám říká, že chceme další dítě, ale za pár týdnů je to pryč. Moc se mi po tomto dílu líbila divácká odezva. Pokud bychom ho dělali znovu, rád bych o tom věděl už od začátku sezóny, abych z něj mohl dost co nejvíc. Okouzlen tím, jak byli lidé spokojeni s prvním dílem, myslím, že bych dokázal udělat další díl třikrát lepší, kdybych o tom věděl hned.
Tato řada byla hodně bohatá na parodie a nápady, plánujete pokračovat stejnou cestou i v třetí řadě?
Popravdě řečeno, rád bych charakterizoval postavy ještě více, než jsme to udělali doposud. Když si představíte náš seriál jako příběh o čtyřech dějstvích — mám totiž model příběhu, ve kterém jsou příběhy dlouhé na čtyři doby — je to to třetí dějství, ve kterém se stane nejvíce změn a způsobí nejvíce následků. V prvním dějství se ponoříte do příběhu, druhé dějství vás adaptuje a způsobí různé druhy podivných a úžasných zážitků. Ale je to třetí nebo čtvrté dějství, kde si hrdina musí položit těžké otázky. Ve třetí řadě nemůžete být hloupoučký, nevyzpytatelný člověk s nepřízní osudu. Můžete mít nízké ratingy, ale nemůžete být postrach rodiny. Musíme zodpovědět tu otázku: „Tak co bude?“
Takže se více zaměříme na obsazení.
Ano, ale neuděláme to jednoduše na úkor zábavných věcí. Jestli ubereme na spojce, musíme přidat na plynu, jinak jenom spláchnete dobrou show. Jsem rád, že teď můžu říct, že přesně nevím, co to znamená. Nejsem jako George Lucas, který si řekne: „Jar Jar se stane Jediem a to všechno změní.“ Nebráním se změnám a improvizaci. Nemám rád myšlenku přilišného opravování, stejně tak mě nudí vlastní materiál. Každou sezónu se snažím něco změnit. V první řadě jsem bránil seriál před celý světem včetně mých zaměstnanců, kteří se vraceli domů v šest hodin večer a divili se, proč nakonec nebyli zahrnuti v seriálu. Psal jsem scénář doma ve spodním prádle. Ve druhé řadě tohle muselo skončit, takže jsem přizval svoje talentované scénáristy, které jsem dovedl k šíleným podmínkám, a všichni zase říkali: „Vracím se domů ve tři ráno.“ Učil jsem se spolupracovat. V třetí řadě bych rád pokročil na další level a pár věcí naplánoval víc dopředu v příběhu i charakterech. Rád bych si sedl a řekl si: „OK, máme tu třetí sezónu, jak to skončí?“ A pak od toho pokračoval pozpátku, jen trošku. Jen o osm procent víc, než to děláme teď.
Myslím, že udělám větší změny v DNA seriálu, které by zároveň měly přinést spolehlivost a udělat show méně předvídatelnou, aby si ji lidé více zamilovali… Teď jsme uhodili hřebíček na hlavičku v pojmech vyprávění příběhu: Budoucnost je důležitější než minulost. [smích] Zní to směšně, ale bereme naši show velice vážně, protože to se od lidí v televizi očekává. Chcete, aby byl seriál stupidní, ale nechcete se tak cítit u jeho sledování.
Jen proto, že byl tuto sezónu tak vyčnívající, musím se zeptat: Co se stane s postavou Kena Jeonga, Changem?
Po obě sezóny jsem se snažil ho trochu osvobodit, protože jsem nechtěl postavu ani herce omezovat. Taky jsem se nechtěl dostat do rutinní šablony, kdy by Chang byl každý týden učitel španělštiny. Byly zde různé důvody, proč jsem ho potřeboval dostat z role autority, ale nyní jsme ustanovili, že v každé sérii může mít určitý posun. Například teď zvažuji, že bychom mu vrátili pozici autority. Myslím, že by to mohlo být vtipné. Když jsem viděl Kena Jeonga v Pařbě ve Vegas, velká část vtipu byla ta, že nejprve vyskočil nahý z kufru, ale když se pak vrátil, měl na sobě oblek. Chci dát jeho postavě více příležitostí ve smyslu jeho role ve skupině.